HTML

marsbéli krónikák

Friss topikok

  • zsuzska169: Mindenkinek most? :D Miközben töltött a oldal, arra gondoltam, hogy vajon milyen nehéz lesz elolva... (2019.05.05. 09:24) A közös munka öröme
  • HoldViola: Régen jártam nálad, így csak most olvasom, mélyen egyetértek, és sajnos átérzem, én ugyanígy járta... (2018.03.25. 21:49) Welcome to the machine
  • dívamacska: @zsuzska169: Csak most láttam, amit küldtél. Ez az ember remekül ismeri a macskákat:-) (2017.12.16. 11:18) Black Friday
  • Raven1975: A sírás környékez, szegény pára, mennyire lehet sajnálni. Évtizedeken keresztül hazugságban élt, c... (2017.11.20. 21:51) WTF?
  • Untermensch4: @John Doe3: "nem a kutyákkal van feltétlenül baj (bár néha azokkal is), hanem a kutya-gazdája rend... (2017.03.27. 15:16) Ne nyúlj hozzá, megharap!

Címkék

2012.01.31. 17:05 dívamacska

Azon gondolkodtam már többször, hogy egy átlagember, amin most azt értem, hogy mindennapi élete során nem kerül közelebbi kapcsolatba a matematikával, tehát nem mérnök, matektanár vagy elméleti fizikus, az a négy alapműveleten, a szorzótáblán (ami mondjuk inkább csak magolás), a mértékegységek átváltásán és némi terület-, kerület-, űrtartalom-számításon túl használ-e bármit az égegyadta világon mindabból a matematikai rettenetből, amivel pokollá tették az életét az érettségiig? Akárhogy erőltetem az agyam, nem emlékszem rá, hogy bármikor sürgető - vagy bármilyen - szükségem lett volna annak ismeretére, hogyan kell tangenst számolni, kétismeretlenes egyenletet megoldani, hiperbolát ábrázolni vagy függvényekkel rálelni egy feladat megoldására. Olyan érzésem van, hogy ha a gimnáziumi matekórákat egy az egyben kihagytam volna, ma semmivel sem lennék hülyébb. Tök jó lenne viszont, ha tudnék rendesen fejben végezni műveleteket, mert nekem sajnos két kétjegyű szám összeadása hosszú percekig tart. Az anyám generációjának viszont ez tök jól megy. Ja, mert hogy őket erre még megtanították. Merthogy ennek haszna is van, az úgynevezett mindennapi életben, ami nem ám Horatius meg differenciálszámítás, töményen.

Ez az egész arról jutott ismét eszembe, hogy mekkora égés lesz, ahogy nap nap után tanácstalanul bámulom a gyerek matekleckéjét, és hozzá sem tudok szólni, nemhogy segíteni. Adná isten, hogy addigra legalább egy kicsit életszagúbb legyen a magyar oktatás, de persze erre nem sok esély van.

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://marsbeli.blog.hu/api/trackback/id/tr265335103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Morwen 2012.01.31. 20:46:51

Oké, én meg reál beállítottságúként a humán kérdésektől parázok... Bár reményeim szerint minden ilyesmivel majd az apját fogja megtalálni a kölök :D Szóval 1:1

Ismeretlen_26205 2012.01.31. 21:56:36

Én sem vagyok kifejezetten humán beállítottságú, csak a matek nem ment soha. De erős a gyanúm, hogy ebben bőven benne van az is, hogy szarul tanítják, és nem is az életkornak megfelelő dolgokat.

Ismeretlen_36965 2012.02.01. 07:53:03

Egyszer szembejött egy robotos játék, amiben kis programocskákat kellett írni a rutinfeladatokhoz. Mit összerohangáltam, míg találtam egy függvénytáblázatot kideríteni, hogy hogy is van az a francos kotangens függvény. Illetve előbb rájönni, hogy a kotangensre van egyáltalán szükségem.

psz 2012.02.01. 09:00:05

Néhány egészen egzotikus tudománytól eltekintve soha a büdös életben nem kell a százalékszámításnál bonyolultabb mateket használnia az emberiség 99%-nak. Egyszerűen szükségtelen. Még egész komoly szerveskémia problémák is megoldhatóak a postban említett műveletek kombinációjával és a józan ész bőséges használatával. Tizenkét év átlag napi két óra aktív és két óra passzív matek után is fenntartom ezt a véleményt, egyszerűen fölösleges amit tanítanak az általános iskola 7. osztálya után matekből. Differencálszámítás? Határozatlan integrál? Vektorterek? Valaki? Ugyanakkor valamilyen rejtélyes oknál fogva a közgazdaság alapjai teljesen kimaradnak, akárcsak a "hogyan ne legyünk dadogó idióták amikor egy eddig ismeretlen problémát kell megoldani a már rendelkezésünkre álló információk és a józan paraszti ész segítségével" címü tárgy is. Probléma alatt nem a "Pistikének van két piros almája amiből az egyik romlott, kérjük számítsa ki a statisztikai valószínűségét annak, hogy holdtöltéig, amennyiben Pistike nem áldoz fel két szüzet a folyóparton a másik is megromlik" típusúra gondolok, hanem mondjuk arra, hogy ha ma felveszem a svájci frankhitelt 1% kamatra, amikor a forinté mondjuk 10%, akkor mekkora a valószínűsége annak, hogy engem épp most átbasztak? Nem statisztikailag, csak úgy tippre. A megoldás szerintem egyszerű: ha jobban megfizeted az oktatásban dolgozókat, akkor olyanok is kedvet kapnak hozzá akik esetleg mást is csináltak már az életben mint tanítottak (középiskola és egyetem amiről itt beszélünk) - vagyis perspektívát és logikát tudsz bevinni az anyagba, miközben megváltoztatod a döntéshozatali rendszert egyszerűen azzal, hogy megváltoztatod az oktatást végző réteg összetételét. Bocs, hosszú lett, de szíven ütött a téma..

Nilüfer 2012.02.01. 11:46:55

Azért tanítanak össze mindenfélét, mert nincs az a 14 éves gyerek, meg annak a drága jó édesanyja, aki kisakkozná,mit akar/mit kell akarnia/ majd a gyermeke, ha eljut az érettségiig.SZERINTEM. Így lettem én fizika tagozatról jogász...és a lányom romantikus jellegű kapcsolata a gépészeti gimiből pszichológus./És állítólag a matematikai logika fenomenális agyat fejleszt:DDD/

Ismeretlen_26205 2012.02.01. 14:14:16

Fejlesztene, ha képesek lennének érdekesen és figyelemfelkeltő módon előadni. A fizika és a kémia a világ legizgalmasabb órái lehetnének, de nem, nálunk kimerülnek abban, hogy végeérhetetelen képleteket rónak a táblára, és spinekkel meg hasonlókkal kezdik a kémia oktatását. Én azért haragszom rettenetesen magyar oktatásra, mert képtelen a megújulásra, az érdekessé válásra, csak a magolás van, és az a szent meggyőződés, hogy ha nem olvasom ki a Szigeti veszedelmet, biztosan nem lesz belőlem semmi. Senkit nem érdekel, hogy a tanuláshoz vezető út azzal kezdődik, hogy felkeltem a gyerek figyelmét valami iránt, onnantól már maga megy a tudás után. Nálunk mintha direkt szeretnének mindenkit mindentől elriasztani, aztán sipákolnak, hogy nem tanulnak a gyerekek.

coppelia · http://apropoversek.freeblog.hu 2012.02.01. 14:32:02

Humán érdeklődésű létemre egész életemben rettegtem a matematikától, miközben voltak olyan részei, amiket nagyon érdekesnek találtam és élveztem is. Kapaszkodjatok: ilyen volt differenciálszámítás és az integrálás is. Én nem tartom ördögtől valónak ezek oktatását, mert ez egy szűrő: azokat a gyerekeket szűri ki, akiknek ez nem okoz problémát, és elmennek mérnöknek, programozónak, stb. Ismerek olyat is, aki egy magyar fogalmazástól kapott gyomorgörcsöt, ma kiváló mérnök, mert a matek ment neki. Én nem keverném össze a matekoktatást az elemi közgazdasági és pénzügyi ismeretek hiányával. Az is kell, de nem azon az áron, hogy matek helyett tanuljuk. A matek egy logikai készséget fejleszt, a közgazdasági ismeretek pedig a tárdadalom elemi szintű ismeretét kívánják meg. Ez is hiányzik. Sokkal nagyobb gondnak tartom azt, amit a tanítás módszeréről írsz. Ha nem jönnek rá a matek, kémia, fizika és biológia tanárok, hogyan lehet érdekessé tenni, és nem szállnak le arról az absztrakciós szintről ahol most elkezdik a tanítást, akkor náhány év múlva nem lesz mérnökhallgató, orvos, biológus. Ettől nem kellene kevesebbet tanítani, csak nagyon máshogy. Hosszú tanulmányaim során az összes természettudományos tanárom olyan elitista volt, hogy folyamtosan elhittem, hogy én erre nem vagyok alkalmas. Felnőtt fejjel jöttem rá, hogy igenis érdekel, saját magam képeztem, és ha iskolás koromban van egy rendes biosz vagy kémia tanárom, ma valószínűleg nem humán pályán lennék. Ma valami olyasmit művelek, ami a két terület határán áll, és a saját szakmám is árulónak tart, a biológusok, orvosok meg csodabogárnak tekintenek. (De sokkal elfogadóbbak, mint a humán szakterület.) Szóval valahogy oda kellene eljutni, hogy egyfajta tudás létezik, csak az egyes szeleteit máshogyan kell oktatni. Bocs, ha hosszú voltam.

Dee 2012.02.01. 16:12:07

Engem az érdekelt, hogy miért kell a jogi egyetemek felvételijére a teljes gimis történelem- és irodalomanyag beseggelése. Aztán elmondták, hogy egyszerűen amiatt, mert ez egy hatalmas és száraz anyagtömeg. Ha ezt meg tudtad tanulni, akkor a paragrafusok is mennek majd. De valójában senkit nem érdekel majd a továbbiakban, tudod-e, mikor született József Attila. Amúgy a felnőtt életben ez sem egy igazán lényeges infó, ha érdekel, megnézed valahol. Akkor minek megtanulni? Hát hogy fejleszd az agyad. A matek miért kell? Hogy logikát tanulj, elvont gondolkodást. Persze a jó tanár is lényeges, észre kell vennie, ha valaki lemaradt az alapoknál, és segítenie. Más kérdés, hogy ez a mai osztálylétszámoknál mennyire lehetséges... Nekem az összes reáltanárom nagyon jó volt, érdekes órákat tartottak, és többen mentek komolyabban a fizika és matek irányába, vagy lettek orvosok az osztályból.

z 2012.02.01. 18:49:25

http://theoatmeal.com/comics/senior_year

Ismeretlen_26205 2012.02.01. 20:41:33

Akkor megegyezhetünk abban, hogy ha érdekesen és befogadható módon tanítanák, az ég egy adta világon bármi megtanulására rá lehetne venni a kölykök többségét. Komolyan nem hiszem el, hogy erre még senki nem jött rá odafent.

exvaraljai 2012.02.02. 09:24:32

A tanarok tobbsege mar 20 eve sem allt a helyzet magaslatan...teljesen mas kvalitasokat igenyel a tanitas, mind az adott targy a legtobb esetben. A matek, fizika, kemia akkor altalanos es kozepiskolai melysegu tanitasat teljesen feleslegesnek tartom most is; aki erdekel, nyomja szakkorben vagy fakultacioban. Jozan paraszti esz, empatia, haztartasi ismeretek, allampolgari ismeretek, filozofia. Ezek valahogy kimaradtak, pedig lenyegesen tobb kozuk van az emberek jobb kozerzetehez...

kavicsq 2012.02.02. 10:53:17

A kétjegyű számok összeadásának a problémájáról nem a tanár tehet, hanem a számológép, telefon, excell! Gyerekként sok MAGUS játékot játszottam, ahol sok-sok kétjegyű számot kellett összeadni és géppel nem volt menő. Egy hét alatt 3-4db kétjegyű számot adtam össze pillanatok alatt. Most, ha a captcha számolós, akkor gépet veszek a kezembe. Nincs rutinom, elrozsdásodott ez a skill. Azt olvastam, hogy a google a rövidtávú memóriát iszonyatosan károsítja. Nem gondolkozol egy percnél többet, hogy az adott színésznő melyik filmben játszott, rögtön IMDB-re mész, stb. Most megfogadtam, hogy az ilyen agyalásokat 1 napig fenntartom.

Ismeretlen_26205 2012.02.02. 12:38:32

Igen, ebben biztosan van valami, de nekem anyám mesélte, hogy náluk kifejezetten feladat volt a fejben számolás. Ami a google-t illeti, én amúgy szerencsére annyira fel tudom hergelni magam, ha nem jut eszembe valakinek a neve vagy hasonló, hogy képes vagyok órákig agyalni rajta, és nem megnézni vagy megkérdezni, mert megőrjít az érzés, hogy ott van a megoldás a nyelvem hegyén, de az istennek nem jut eszembe. De amikor végre mégis, az tök jó.

psz 2012.02.02. 16:21:00

" Komolyan nem hiszem el, hogy erre még senki nem jött rá odafent." Elmondom szerintem mi van: egy korrupt ällamapparátusnak nincs szüksége józan állampolgárokra. Illetve ugyanez fordítva, egy olyan állam amelyik odafigyel és beruház az állampolgárok megfelelő minőségű oktatására, annak nem lesz korrupt az államapparrátusa, mert az állampolgárok nem tűrik meg. Sajnos ez ebben a formában önbeteljesítő jóslattá válik, amíg fenn lopnak lenn a tömeg butul és tűri, hogy fenn lopjanak, mert mivel nem képes önállóan gondolkodni, mindent bevesz amit eléje tesznek. Ez nem FIDESZ ostorozás, a keleti blokk államainak jelentős részére ráhúzható szinte változtatás nélkül.. Sajnos több iteráció után a folyamat eredménye egy síkhülye agresszív és velejéig korrupt politikai / gazdasági elit, aki egy folyamatosan romló életszínvonalon élő nemzetet zsákmányol ki addig, amíg a kizsákmányolás már a Maslov piramis legalján levő szükségleteket érinti. Ekkor jön egy forradalom, de nincs senki aki okosan vezesse utána az országot, mivel az oktatás már régen nem alkalmas arra, hogy kitermeljen egy széles látókörű, perspektívákban gondolkozó erős középréteget, aminek a soraiból hasonló tulajdonságú vezető réteg kerülhetne ki. Ezért kezdődik a műsor elölről.

kavics 2012.02.02. 18:58:39

Logaritmust meg trigonometrikus egyenleteket tanítani teljesen felesleges a legtöbb középiskolásnak, ezt mi is tudjuk. Azért tanítjuk mégis, mert a matek kötelező érettségi tantárgy, és az érettségi követelménybe egy mezei matektanárnak nincs beleugatása. Szóval ha azt akarom, hogy a diákjaim leérettségizzenek, márpedig azt akarom, akkor muszáj a teljesen haszontalan és elvont dolgokat is tanulnunk. :( A fizika teljesen más kérdés. Szerencsére olyan helyen tanítok, ahol szökőévente akar valaki ebből érettségizni, így tojhatok magasról a kötelező tananyagra. Egy jó fizika órához lelkesedés kell, idő és pénz. Tök jó kísérleteket lehet találni neten, ha az embernek van ideje megkeresni, és nem szalad el ordítva, ha meglát egy számítógépet. Nálam mondjuk sokszor a pénztárca a szűk keresztmetszet. Laborfejlesztésre pénz nincs, innentől kezdve ha valami megtetszik, vehetem meg zsebből, vagy megpróbálhatom elkészíteni éjjel itthon. Ezzel csak azt akartam mondani, hogy sokszor a szándék, hogy izgalmas órát tartson az ember, kevés.

cp 2012.02.03. 19:03:24

és ami még inkább kellene: a becslés tudománya. sokszor nincs arra szükség, hogy pontosan meg tudd mondani, hogy mennyi 36900 forintnak a 22%-a, csak kb kell felmérni, hogy mennyi árengedmény lehet rajta. Vagy mennyi az Áfa. Vagy kb mennyi annak a 25 tételnek kb az összege, ami a bevásárlókosaradban van. És van -e rá elég pénz a pénztárcádban, ha ma -15% leárazás van. De tényleg, kb ennyi.

Ismeretlen_31653 2012.02.04. 16:09:02

hahó, nekem ilyen picit elhivatottabb tanáraim voltak és tanítottak olyan technikákat is ahogy fejben pl. összeszorozni kell több jegyű számokat. akkoriban tök izginek tűnt, de ettől függetlenül már elfelejtettem sajnos:(

Ismeretlen_26205 2012.02.04. 20:36:35

Na, a becslés! Soha életemben nem tudtam megmondani egy adott távról, hogy kábé tíz méter vagy tizenöt, háromszáz méter vagy négyszáz. Pedig tök jó lenne.

Ismeretlen_168344 2012.02.14. 22:53:06

haha, én olyanokat tévedek, hogy 1,5 méter vagy 5 méter a szoba hosszabbik fala, meg simán rámondok 700 métert egy 3 km-es távra. ah.
süti beállítások módosítása