HTML

marsbéli krónikák

Friss topikok

  • zsuzska169: Mindenkinek most? :D Miközben töltött a oldal, arra gondoltam, hogy vajon milyen nehéz lesz elolva... (2019.05.05. 09:24) A közös munka öröme
  • HoldViola: Régen jártam nálad, így csak most olvasom, mélyen egyetértek, és sajnos átérzem, én ugyanígy járta... (2018.03.25. 21:49) Welcome to the machine
  • dívamacska: @zsuzska169: Csak most láttam, amit küldtél. Ez az ember remekül ismeri a macskákat:-) (2017.12.16. 11:18) Black Friday
  • Raven1975: A sírás környékez, szegény pára, mennyire lehet sajnálni. Évtizedeken keresztül hazugságban élt, c... (2017.11.20. 21:51) WTF?
  • Untermensch4: @John Doe3: "nem a kutyákkal van feltétlenül baj (bár néha azokkal is), hanem a kutya-gazdája rend... (2017.03.27. 15:16) Ne nyúlj hozzá, megharap!

Címkék

Kétszínűség extra

2014.02.15. 13:19 dívamacska

A családok megsegítésének, a nők munkaerőpiacra való könnyebb visszatérésének céljából pártunk és kormányunk nagy lépéseket tett: GYED extra, további adókedvezmények a munkáltatónak a kisgyerekes anyák után stb. Akár tapsolhatnánk is, és sokan biztosan tapsolnak is, de szerintem nem én vagyok az egyetlen, akiben dühöng a feminista az intézkedések hallatán. Mert mi történik valójában? Ismét betonba öntjük az öröknek tűnő törvényt: a gyerek a nő dolga. Pont. Vitának helye nincs.

Nem hagy nyugodni a gondolat, hogy a nők gyerekvállalási kedvét jobban meglendítené, ha a gyerek nem egy örök stigmát jelentene a homlokukon: megbízhatatlan munkaerő. Mert hiába a több pénz, meg a mehetsz vissza dolgozni gyed mellett is, ha továbbra is íratlan szabály, hogy anya rohan a gyerekért a bölcsibe négyre, hogy ő marad otthon e hónapban már másodjára, mert a gyerek megint beteg, és jaj, itt szülői lesz, ott meg farsang, ne ötre tegyük már az értekezletet, légyszi. Csak a baj van velük. HR-esek tegyék a kezüket a szívükre: családi segítségnek tekintik egy női jelentkező esetében a gyerekek apját? Vagy megnyugtatóbb, ha vannak hadra fogható nagymamák? Ugye-ugye.

Nem értem, miért nem merült fel még gondolati szinten sem egy, a svédhez hasonló modell bevezetése. Miért nem lehet megosztani a szülők között a kisgyerekkel otthon maradást? Tényleg nem lehetne kidolgozni egy olyan rendszert, ahol mindkét szülőnek azonosak - nem csak a szavak szintjén, de törvényileg is - a kötelességei és a lehetőségei a gyereknevelés terén? Mert ha valami, ez valószínűleg tényleg lendítene a gyerekvállalási kedven. Nagyon sok nő úgy kezd bele a dologba, hogy több gyereket akar, aztán amikor rájönnek, hogy csak a szart, az összes kulimunkát, meg az elváráshalmazt kapják a nyakukba, megállnak egynél, és ráfogják az anyagiakra.Pedig ha mindkét nem azonos módon venné ki a részét a melóból, a munkaadó szemében nem lennének megbízhatóak és kevésbé megbízhatók. Nem lenne szükség egy csomó most bevezetett dologra.

Pofáznak csak arról, hogy segítsük a nőket visszatérni a munka világába, de azért a híradó gondosan csak olyan anyukát mutat be illusztrációként, aki bár tehetné, köszöni, nem él a lehetőséggel, inkább otthon marad hároméves koráig a kis Marcikával, mert az neki a legjobb. Az, hogy Marcikát az apukája csak hétvégenként látja, mert folyton dolgozik, kit érdekel. A lényeg, hogy az anyja mellett a helye.

És a legelkeserítőbb az egészben, hogy ha valaki felvetette volna a maradjanak otthon az apák is megoldást, Magyar Anyák tömegei tiltakoztak volna ellene. Pedig a jövőbeni apa-gyerek kapcsolatnak is nagyon jó alapja lenne pár együtt töltött hónap, vagy egy év.* Mert ne mondja nekem senki, hogy az a jó rendszer, ahol a gyerek ezerszer több időt tölt az egyik szülővel, mint a másikkal.

Ez, ami nálunk megy, nem családmodell. Itt nem családok vannak. Hanem vannak az anyák és a gyerekeik, meg vannak a férfiak. Übergáz. Az elefántok, azok élnek így.

*Az már csak hab lenne a tortán, hogy amelyik férfi átesne egy ilyen életszakaszon, annak a szájából soha a büdös életben nem hallaná többé senki az otthon ül a gyerekkel kezdetű szólamot.

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://marsbeli.blog.hu/api/trackback/id/tr645815506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.02.15. 16:56:17

Mázlim van, a gyerek apja igyekszik. Hazaér este, vacsoráztat, fürdet, altat. És halvány lila gőze nincs, hogy hívják a gyerekorvost, mikor és hol rendel, vagy egyáltalán milyen nemű. Vagy hogy miből és mennyit kell adni a gyereknek, ha lázas, vagy ha kiverte a ragya (allergia). Miből mennyit kell feldarabolni egy ebédhez, és utána mit kell csinálni vele. És nem azért, mert nem akarja mindezt tudni, hanem mert heti 40++ órában gürizik, meg napi másfél órát békávul. Ő engem irigyel, én meg őt.

Sokaknál szerintem az is elviszi a dolgot valamerre, hogy melyik szülő mennyit keres. Én a közszférába vagyok, ő a versenyszférában, nagyon nem mindegy, melyikünk kap táppénzes fizetést a rendes helyett. Pedig a diplománk kb. hasonló értékű.

Ezt a nagymamás részt nem értettem soha. Anyukám és én is 25 fölött szültük az első gyerekünket, ennek ellenére még majdnem egy évtizedet kell várnom egy nyugdíjas nagyira. Ismerősök között se jobb a helyzet.

Örökmozgó 2014.02.15. 20:55:19

Én már puhatolózom a barátomnál, hogy mit szólna, ha egyszer a gyerekkel majd felváltva maradnánk otthon egy-egy évet. Tényleg borzasztó család-centrikus srác, de hát, megdöbbent a felvetéstől.
Egyébként nagyon betalált az a mondatod, hogy "Pedig ha mindkét nem azonos módon venné ki a részét a melóból, a munkaadó szemében nem lennének megbízhatóak és kevésbé megbízhatók." Igaz, nagyon igaz.
A magyarországi viszonyok pedig sajnos elkeserítőek. Nem tudom elképzelni, hogy két, a munkáját szerető, versenyszférában dolgozó ember hogyan tart fent egy családot, persze, hacsak a nő fel nem adja, és marad otthon full time a gyerekkel - így legalább a férfit ki tudja zsigerelni a munkáltató.

gigacherry 2014.02.16. 02:32:59

Én most vagyok otthon a két hónapos kislányommal, és fura is, hogy egyedül csinálom a dolgokat, mert annak idején a fiammal ketten voltunk. A férjem otthonról dolgozott és én is besegítettem a munkájába, ő pedig a kisfiunkkal kapcsolatos teendők egy részét látta el, tudja a gyerekorvos nevét, a tápszerkeverés mikéntét és sok minden mást. Amikor megszűnt az állása, engem előbb vettek vissza a munkahelyemre, minthogy ő új állást talált volna, tehát kivette a részét a GYED-ből is. Most is így lesz, ha visszamegyek dolgozni a GYED extra mellett, valószínűleg ő dolgozik majd részmunkaidőben, nem én.

dívamacska 2014.02.16. 09:44:57

@kavics__: Igen, a kereseti egyenlőtlenség a probléma egyik melegágya. Azzal indokolják a nők alacsonyabb fizetését ugyanazért a melóért, mert hogy ők évekre elmennek szülni meg gyerekezni, de ezzel az alacsonyabb fizetéssel biztosítják, hogy biztosan a nők menjenek el gyerekezni. A 22-es tökéletes csapdája.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2014.02.17. 12:08:29

egyrészt nem tudnék ennél jobban egyetérteni a szerzővel, másrészt pedig hihetetlen nagy luxus a 3 éves tgyás-gyed-gyes kombó magyarországon.

szerintem ez a rendszer kontraproduktív miközben nagyon költséges. 3 év otthonlét után már nagyon nehéz visszatérni a munkaerőpiacra, nem is beszélve a 2 gyermekes modellről, ahol simán 5 évet otthon tölt az ANYUKA a fent vázolt okokból.

én éppen svédországi apuka vagyok,akinek volt szerencséje végigcsinálni a bölcsödei beszoktatást (2 hét), ahol a résztvevő szülők 80%-a apuka volt.

mondjuk itt is az első időszakot veszik ki általában az anyukák, de rendkívül rugalmas a rendszer. ebbe bele kell érteni a munkaadókat is, ahol normál, hogy mondjuk évekig csak 4 napot vagy napi 6 órát dolgozol, mert úgy van kedved kivenni a majd' másfél év gyest, ami beosztható a gyerek 8 éves koráig, ha jól tudom.

és igenis az otthonlét gyermekkel TELJES ÉRTÉKŰ MUNKA. ezt minden apukának meg kéne tapasztalnia!

dívamacska 2014.02.17. 13:16:03

@bandirepublic: Szerintem is oltári nagy luxus ez a három év, de úgy tűnik, még mindig olcsóbb, mint építeni ezer új óvodát meg bölcsődét, na meg ha ez a sok nő mind visszamenne egy év után dolgozni, kiderülne, hogy nem is olyan rózsás a helyzet a foglalkoztatás terén. A rendszer még mindig arra szolgál elsősorban, amire kitalálták: a munkanélküliség és a munkahelyhiány elfedésére.

farfadet 2014.02.17. 13:57:13

A potyapénz persze jó, de mikor kapok időt magamra, mikor kapok nyugalmat, csendet, pihenést, szórakozást? Ez nem azt jelenti, hogy nem szeretek a gyerekemmel lenni, csak azt, hogy én is ember vagyok. Látom mennyire szereti a gyerek az apját, nálunk szó volt róla, hogy ő marad itthon. Sokat segít is, de mégiscsak én maradtam itthon, én indulok innentől hátrányból. Előre rettegek.
Nemrég még ezt is olvastam erről: penzugyiszemle.blog.hu/2013/12/31/hosszabb_eletet_a_ferfiaknak

Xerxe 2014.02.18. 10:12:15

Nagyon jó, nagyon jó írás!
Én mondjuk az az anyuka vagyok, aki tök haszontalannak érzi magát itthon, a gyerekkel, de a gyereknek szüksége volt erre az időre. És szeretem, meg hulla jófej, de nem elégít ki, hogy itthon toligálom a kamiont vele. Most full azt élem meg, hogy nem vagyok teljes jogú munkavállaló, mert van egy bölcsődés gyerekem, aki ötpercenként beteg lesz, és nekem kell megoldanom a felügyeletét. Most épp azon vakarózok, hogy milyen élhető megoldást lehet találni, hogy én se érezzem magam haszontalannak és legyen valami "munkám" itthon, meg a gyerek is nyugodtan betegeskedhessen, mikor úgy tartja kedve. Szóval én attól kapok agyf@szt, hogy a gyerektől függ, hogy ÉN TUDOK-E KERESNI pénzt. Ennyire kiszolgáltatottnak a büdös életben nem éreztem magam. Ja! És elváltam. Tehát nem is babra megy a játék... Life is beautiful!

nennial 2014.02.23. 11:32:02

milyen "örök stigma"?? csak kb. 15 évig van ott a homlokodon a legkisebb gyerek születése után. az semmi, elszáll, mint a csuda. főleg, ha igazi földanya vagy... ebből meg 5-6 évig úgyis szoptatsz, meg minden - ami amúgy is napi két orgazmussal ér fel minimum:).
hát Neked semmivel sem lehet a kedvedre tenni??

:)

nennial 2014.02.23. 11:37:45

komolyra fordítva a szót, engem az akaszt ki, hogy most TÉNYLEG azt támogatjuk, hogy az anya b....a be a bölcsibe az 1 éves gyereket, és menjen vissza a a melóba. amikor is a munkaidő 1/3-ában úgyis otthon lesz, mert a gyerek állandóan elkapják a gethát egymástól, különösen a bölcsiben. amúgy meg rohanjon bölcsibe, dolgozni, vissza a bölcsibe, ésa 8 órás munka után folytassa otthon tovább a melót gyerekkel. nekem nincs az a pénz. persze a gyes alatt lehet, hogy már másként gondolja az ember, mikor havi 28 ezer csorog be a kasszába, de ... nem tudom.
1 éves lesz a gyerek - szerintem még nem való neki a napi 8-9 óra bölcsi. (mondjuk szerintem egy gyereknek sem)...

dívamacska 2014.02.23. 21:50:07

@nennial: Ezért lenne jó, ha mondjuk másfél évet lehetne otthon lenni egy gyerekkel minimum, de azt osszák meg a szülők. Látod, te is abból indulsz ki (ami tényleg a szomorú valóság), hogy az anya terhei csak sokasodnak a bölcsivel, óvodával. Ha meg sikerülne neki részmunkaidőben visszamenni dolgozni, baszhatja a nyugdíját.
süti beállítások módosítása